“Toen ik zestien was, wist ik al dat ik voor de klas wilde”, vertelt schoolopleider Anette Rutgers op het CS Vincent van Gogh in Assen. Anette is dan ook nog steeds ‘gewoon’ docent Duits. Hoewel ze lesgeven nog steeds erg leuk vindt, merkte ze dat ze na een aantal jaar ervaring toch breder ging kijken. Ze koos ervoor om ook schoolopleider te worden.
De schoolopleider coördineert alle stages op een school. Zo regelt Anette op verzoek van de universiteit een stageplek voor een student op school, legt ze aan de stagiairs uit hoe de school werkt en bij wie ze moeten zijn, en organiseert ze kennismakingsgesprekken tussen nieuwe stagiairs en hun vakcoaches. Dat zijn de docenten bij wie de stagiair stageloopt. “Bij dit gesprek kijken we ook of er een ‘klik’ is tussen de stagiair, de vakcoach en mij”, aldus Anette. Dit is belangrijk, omdat de stagiair pas definitief mag blijven na dit gesprek. Als er twijfel is of de stagiair wel op de school of bij de vakcoach past, moet er een andere plek gezocht worden. “Dit komt bijna nooit voor, maar dit is waar het kennismakingsgesprek voor is bedoeld.”
Naast deze formele taken, kijkt Anette ook in de klas mee bij de verschillende stagiairs. Van haar observaties maakt ze een verslag, dat ze deelt met de stagiair en de vakcoach. Aan het eind van de stage zit Anette ook bij het beoordelingsgesprek, en overlegt met de stagebeoordelaar van de universiteit over het cijfer dat een student krijgt voor de stage.
Anette koos voor haar rol als schoolopleider omdat ze veel voldoening haalt uit het werken met stagiairs. Toen ze een aantal jaar ervaring had als docent, kreeg ze namelijk zelf stagiairs. “Toen merkte ik dat ik het werken met stagiairs heel leuk vond.” Volgens Anette leer je namelijk ook heel veel van een stagiair, omdat die weer nieuwe dingen meeneemt uit de lerarenopleiding. Ook wordt je een spiegel voorgehouden: je gaat weer nadenken over waarom je lesgeeft op de manier waarop je dat doet. “Daar groei je zelf ook van.” De rol van schoolopleider werd op haar school steeds prominenter. “Toen heb ik aangegeven dat ik dat wel wilde doen”, blikt Anette terug.
Als schoolopleider kijk je bovendien verder dan je eigen vak. In plaats van alleen je eigen stagiair te begeleiden, kun je als schoolopleider ook leren van stagiairs van collega’s. “Ik vind het gewoon heel leuk om ook bij andere vakken te kijken hoe het daar gaat”, lacht Anette. Je leert je collega’s op een andere manier kennen, en hebt opeens een goede reden om te gaan zitten met een collega die je eigenlijk niet zo vaak ziet. Anette merkt op dat hoewel vakken heel verschillend kunnen zijn, het lesgeven zelf in de kern eigenlijk bij alle vakken hetzelfde is. “Daarom kun je dus veel van elkaar leren, of je nu bij een les Duits of een les Informatica kijkt.”
Daarnaast heeft de schoolopleider ook invloed op het management. Anette heeft inspraak op de manier waarop de school omgaat met stages. Als schoolopleider werk je dus met allerlei mensen samen, met de begeleiders van de universiteit, de directeur van de school en de stagiairs. Anette hoopt dat wanneer de nieuwe generatie docenten zelf genoeg ervaring heeft, ze ook zelf stagiairs gaan begeleiden. “Zo kunnen we weer nieuwe mensen opleiden voor de toekomst.”